Twee weken Panama en Costa Rica - Reisverslag uit Monte Verde, Costa Rica van Arno en Jet - WaarBenJij.nu Twee weken Panama en Costa Rica - Reisverslag uit Monte Verde, Costa Rica van Arno en Jet - WaarBenJij.nu

Twee weken Panama en Costa Rica

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Arno en Jet

04 September 2010 | Costa Rica, Monte Verde

Hallo allemaal,
Aangezien we vanochtend de bus gemist hebben (bleek om half 8 te vertrekken ipv 8 uur hihi) hebben we nu alle tijd van de wereld (drie uurtjes) om jullie even bij te praten over onze reis.
Het gaat tot vanochtend eigenlijk vlekkeloos en ondanks ons gebrek aan spaanse woorden kunnen we ons met handen en voeten goed redden. De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam.
We zijn ondertussen al in Costa Rica en hebben Panama achter ons gelaten. We zijn onze reis begonnen in Panama City. Grote stad die we eigenlijk vrij snel weer verlaten hebben. Hebben natuurlijk wel het panama kanaal bezocht en een aantal oude gedeelten van de stad (casco viejo en panama viejo). Groot verschil met de andere reizen is dat alles met de bus moet omdat er geen treinverbindingen zijn. En hobbel je dus 8 uur lang naar de volgende bestemming. Tweede plek was David dat we eigenlijk alleen als tussenstop gebruikt hebben na dus 8 uur lang gehobbeld te hebben. Je ziet hier overal restaurants met een soort van lopend buffet waar je dus ter plekke kunt aanwijzen wat je wilt eten (en vooral ook kunt zien wat je eet). Heel handig als je de menukaart niet kunt lezen al weten we ondertussen dat pollo kip is zodat we nu vaak voor de veilige keuze gaan. In david deden ze het nog weer even anders en werd het eten dat je net had uitgekozen weer even opgewarmd in de magnetron. Wat natuurlijk prima kan met lasagna maar Arno´s frietjes kwamen niet zo goed uit de bus. Hebben we weer van geleerd.
Na David zijn we in Boquete beland waar we terecht kwamen in Hostal Topas bij Axel een duitse man van in de 60. Leuke gast en via hem hebben we heel makkelijk het één en ander kunnen regelen. Zijn daar naar hotsprings geweest. Door de vulkaan zijn er verschillende kleine plassen ontstaan die op natuurlijke wijze heel warm worden (nummer drie was ongeveer 50 graden). ´s Middags hebben we een koffietoer gedaan gegeven door een Nederlandse vrouw (heel handig voor andere info). Was echt super om het hele proces van koffieplant naar koffie te zien en te mogen proeven. We vergelijken natuurlijk Azië en Noord-Amerika met elkaar en een groot pluspunt voor hier is dat ze overal lekkere koffie hebben.
Na Boquete zijn we verder gereisd naar Bocas del Torro naar het eiland Isla Bastimentos waar we verbleven bij twee nederlanders Roberto en Debby in Hostel Tio Tom. Alles wat je bedenkt bij een bounty eiland hebben ze hier tot aan dolfijnen voor je hangmat aan toe. Het huisje was wel een beetje basic aangezien je rechtstreeks in de zee het toilet doortrok waarbij je daarna niet tussen de planken moest doorkijken. Het eiland bestaat uit strand en jungle en avonturiers dat we zijn, zijn we na aankomst natuurlijk direct op onderzoek uit gegaan. Om aan de andere kant van het eiland te komen waren er twee mogelijkheden: via een winkeltje op de berg of via een bestaand pad van het eiland zelf. We kregen instructies hoe precies te lopen en besloten eerst langs het winkeltje te gaan en terug via het pad. Voor de dames: bij dat winkeltje hebben we echt de meest lekkere chocoladetruffels ooit gegeten! Het begon al wat te regen en Jet zat dan ook al gauw met één been tot aan d´r knie in de modder. Maar we hebben het strand bereikt. Een nadeel van Panama is het gebrek aan bordjes en jullie voelen hem misschien al aankomen toen het echt heel erg hard begon te regenen en donker werd zaten wij op een verkeerd pad en liepen we ergens in de jungle. Gelukkig zagen we op een gegeven moment een huisje met koeien en hebben we aan de bewoners weten duidelijk te maken dat we verdwaald waren en is de beste man in de stromende regen met ons meegelopen tot aan het de ´bewoonde´ wereld. Verbazingwekkend hoeveel je je dan nog herinnert van alle afleveringen ultimate survival :)
De dagen erop heben we heerlijk niks gedaan, dolfijnen gezien, op het strand gelegen en gesnorkeld. Superhelder, blauw water waar je eigenlijk geen bril bij nodig hebt. Lekker wezen eten met een aantal andere backpackers die we in het hostel hebben leren kennen. Het valt ons op dat we hier veel sneller en makkelijker contact maken dan in Azië. Misschien omdat je elkaar hier vanwege de taal een beetje harder nodig hebt :)
Dit was een mooie afsluiter voor Panama en zijn we bij Sixeola de grens over gegaan. We zijn nog niet eerder over land de grens over gegaan in dit soort landen en was weer een belevenis op zich. Na een stempel in je paspoort aan Panamese kant loopt je over een brug die er zo krakkemikkig uit ziet dat je moet opletten niet met je voet tussen de planken vast te komen te zitten. Met ons willen ook enorme vrachtwagens (met chiquita bananen) die brug over en is het zorg om een goed plekje langs de brug te bemachtigen. Vanaf hier zijn we doorgereisd naar Puerto Viejo. Hier kregen we de grootste cultuurshock tot nu toe omdat er net een marineboot vol met Amerikaanse soldaten had aangelegd die met zn allen heel luidruchtig dit plaatsje onveilig kwamen maken. Van dolfijnen kijken vanuit je hangmat naar lallende Amerikanen is een grote overgang! Hier wel een supertocht ondernomen door het nationaal park Cahuita waar we apen, luiaards en wasberen gespot hebben. Geke we hebben DE blauwe vlinder op de foto!
Van Puerto Viejo zijn we in een dag naar Quepos gereisd (11 uur in totaal). We hebben het Manuel Antonio park bezocht waar we weer apen gespot hebben en lekker in zee gezwommen. Gisteren doorgereisd naar Santa Elena/ Monte verde al ging dit niet zonder slag of stoot. Soms heb je van die dagen dat je beter in bed kon blijven liggen. Dit begon 's ochtends al toen de bus Puntarenas niet om 8 uur (zoals vermeld in de lonely planet) maar om half 8 vertrok. Die we dus net met een paar minuten gemist hadden omdat we altijd lekker op tijd zijn. Dus de volgende bus om half 11. Alle bussen die we tot nu toe gehad hebben stoppen ergens halverwege om ff naar het toilet te kunnen of iets te eten. En daar hoeven we eigenlijk nooit geen gebruik van te maken tot dat het natuurlijk een keer niet gebeurd. En heb je een hele lange rit naar Puntarenas!! Daar aangekomen om 14.00 uur zijn we in een hele oude bus gestapt richting Santa Elena/ Monte Verde. We wisten dat dit een hobbelige rit zou worden omdat de helft van de weg niet geasfalteerd is en die bus gaf niet veel vertrouwen. Na een kwartier stoppen we bij een garage met een lekke band. Iedereen de bus uit en begint het natuurlijk net te regenen. Na een half uur de bus weer in en verder met de reis. Door alle regen werd de onverharde hobbelweg er niet beter op en stonden we na drie uur vast op een helling. Chauffeur en enkele passasiers eruit om met een boel stenen en keien proberen weer een weg te creëren. Na drie pogingen kwamen we er doorheen en hobbelden we nog twee uur verder. Op dit moment zitten we in Pension Santa Elena en gaan we een tocht maken door cloudforest Monte Verde. Roelof we hebben ook een Valkenburg in Costa Rica gevonden!Morgen gaan we canoping door het Santa Elena reservaat. Een soort grote kabelbaan door de toppen van de bomen. En hierna richting Vulkaan Arenal/ La Fortuna.
Zoals jullie lezen zien we veel en proberen we alles eruit te halen wat erin zit. Tot over twee weken!