Schitterend Nepal - Reisverslag uit Delhi, India van Arno en Jet - WaarBenJij.nu Schitterend Nepal - Reisverslag uit Delhi, India van Arno en Jet - WaarBenJij.nu

Schitterend Nepal

Door: Arno en Jet

Blijf op de hoogte en volg Arno en Jet

09 September 2011 | India, Delhi

Zoals de titel al aangeeft hebben we een geweldig mooie tijd in Nepal gehad. We zijn echt verrast door de mooie natuur en de vriendelijke mensen. Na ons laatste verslag hebben we uiteindelijk twee dagen met een scooter de omgeving van Pokhara bekeken. Gewapend met een kaart van de omgeving wilden we de eerste dag naar Sarangkot. Een plaatsje op ruim 1500m met een geweldig uitzicht over de besneeuwde bergtoppen. De rit ging door kleine plaatsjes waar veel mensen langs de weg even naar je zwaaien en langs groene rijstvelden. De weg werd wel steeds slechter en op een gegeven moment stonden we voor een soort van riviertje over de weg. De eerste twee plassen lukten wel maar daarna werd het water toch wat dieper en de stroming wat sterker. Een mooi moment om toch maar even op de kaart te kijken om te zien hoe al die andere mensen in dit toch vrij bekende plaatsje komen. Waren we natuurlijk vanaf moment één al verkeerd gereden en reden steeds verder van onze bestemming af. Maar hierdoor hebben we wel een supermooie rit gemaakt.
Uiteindelijk zijn we in Sarangkot gekomen en hebben daar de scooter achtergelaten voor een wandeling de berg op. De lucht was helder waardoor we alle bergen goed hebben kunnen zien. Echt een fantastisch uitzicht! Hierna verder naar de Batcave. Dit was anders dan verwacht. Wij dachten aan het eind van de dag mooi rustig een paar grotten te bekijken maar daar dacht de gids anders over. Voordat we de grot inliepen liet hij zien waar we er zometeen weer uit zouden komen. Een klein spleetje waar je amper het licht door naar binnen kon laten schijnen. Dat werd klauteren, klimmen en op de knieën naar buiten. Jet had een mooie witte broek aan waardoor Arno alleen met de gids de weg aflegde en Jet achterliet in een grot met vleermuizen. Gelukkig kwam de gids wel terug!
’s Avonds lekker gegeten aan het meer met optredens van een traditionele muziek en dansgroep. Dat is dan weer één van de voordelen van zo’n toeristische plek, keuze genoeg. De volgende dag zijn we op de scooter naar een ander meer gereden, de berg op naar Tiger Mountain en naar Devi’s Falls (waterval).
Wat vooral Jet opvalt is de aandacht die mannen krijgen van de mensen in plaats van de vrouw. Zo is het altijd “Goodmorning Sir”, wordt Arno z’n stoel aangeschoven of de deur van de taxi open gedaan en zijn de gesprekken ook op hem gericht. Voor Jet is dit even wennen want die is dit niet gewend.
En toen zat onze tijd in Pokhara er weer op. De volgende dag begon de busreis (7 uur) naar Kathmandu, ditmaal met een echte toeristenbus. Wat inhoudt beenruimte en airco. ’s Ochtends direct al vertraging opgelopen doordat het nummer op iedereens kaartje niet overeen kwam met de stoelen die je kreeg toegewezen bij binnenkomst in de bus. Voor ons geen probleem of we nu voor of achterin zaten, maar daar namen een hoop Nepalzen geen genoegen mee. De weg naar Kathmandu was mooi. Vanuit de bus hadden we goed uitzicht over het landschap dat veranderde hoe hoger we kwamen. Vlak voor Kathmandu kwamen we op één van de bergweggetjes nog in de file te staan. Vrachtwagens, bussen, auto’s en motoren die elkaar willen passeren op een weg die net gemaakt is twee voertuigen. Jet was heel blij dat wij aan de bergkant van de wegstonden in plaats van de afgrondkant.
In Kathmandu heeft de taxichauffeur ons direct een poot uitgedraaid door 150 roepie (1.50 euro) te vragen voor onze rit naar het hotel. Wij hadden geen idee waar de bus ons in de stad had afgezet en dus ook niet hoever ons hotel was. Eenmaal in de taxi bleek het driemaal afslaan en we waren er. Omgerekend was het natuurlijk maar een klein pootje maar toch. Ons hotel zit in Thamel, het toeristische hart van Kathmandu. De dagen die volgen hebben we ingevuld met de stad en de omgeving verkennen. Lonely Planet heeft een wandelroute van Kathmandu waardoor we veel gezien hebben. De pech die we hier en later ook in Nagarkot hebben is dat het weer niet meezit. Waardoor het ’s middags vaak regent en het veel bewolkt is. Met een privé chauffeur (jaja) hebben we maandag een aantal tempels bekeken. De grootste Boeddistische en de grootste Hindoeistische tempel van Kathmandu. Arno heeft vooral respect gekregen voor het Boeddisme. De voornamelijk reden hiervan is dat de entree prijzen lager zijn en je iedere tempel ook in mag als je zelf niet gelovig bent. Dit in tegenstelling tot de hindoestaanse tempels. De laatste paar dagen hebben we in Nagarkot doorgebracht. Dinsdag zijn we via Baktapur hier naartoe gereden. Baktapur is een oud stadje met ook mooie tempels. Toch moeten we zeggen dat we op een gegeven moment na drie dagen een beetje tempel moe zijn en door wilden naar de bergen.
Nagarkot ligt op +/- 2100 meter. Vanaf hier zou je een geweldig uitzicht over de Kathmandu vallei en de Himalaya moeten hebben. Zou.. Want we hebben 2 dagen in de wolken gezeten. Maar dan letterlijk..
Toch lekker een paar dagen gerelaxed. Gisteren zijn we weer van Kathmandu naar Delhi gevlogen. Vanacht vliegen we weer naar huis.. De 4 weken zijn weer voorbij gevlogen.
We zullen in de loop van volgende week nog wat foto’s plaatsen.

Gr
Jet en Arno

• 09 September 2011 - 06:01

Albert En Coby:

Hoi Arno en Jet,

Net jullie verhaal gelezen en jullie sms!
    Nepal was dus echt genieten. Nog een fijne dag in Delhi en een goede vlucht terug naar Nederland. Tot morgen!!

Papa, mama en Lisette

• 09 September 2011 - 13:14

Alies:

Hey Jet en Arno,

Volgens mij een vakantie om nooit te vergeten!
    Ik wens jullie een heel goede reis terug naar huis!

Veel liefs, Alies.

Ook van Niels ;)

• 09 September 2011 - 15:19

Marleen En Arjen:

Wat klinkt dat weer super, wat hebben jullie veel gezien! Waar ook een foute route je wel niet naar toe kan brengen;-) hele goeie terugreis en tot gauw om jullie verhalen in het echt te horen!

Liefs Ons

• 09 September 2011 - 15:20

Marleen:

owja maar goed dat jullie niet in de verkeerde trein in India zaten, was hier zelf in het nieuws! Die is vele km de verkeerder kant opgereden..

• 09 September 2011 - 16:30

Roelof:

Ook tot morgen. Zal ik dan de koffie maar betalen!?

• 09 September 2011 - 18:33

Hilda..:

hoi arno en jet..

wat is dat weer snel gegaan die 4 weken. fijn dat jullie het mooi hebben gehad.
    goede terug reis..

groetjes sander en hilda

• 09 September 2011 - 18:34

Hans En Anneke:

Wederom een mooi verhaal. Jet het is hier wel anders dan spreken we jouw weer het eerste aan. Goeie reis naar huis en doe kalm aan

Groetjes Hans en Anneke

• 11 September 2011 - 06:16

Karin:

Het lieverds,

Welkom thuis,
    Moet eerlijk bekennen niet jullie verhaal te hebben gelezen. De titel klinkt positief dus ga er gemakshalve maar vanuit dat jullie een geweldige tijd hebben gehad.

Welkom thuis en werkze alvast, haha.
    xxx.

• 11 September 2011 - 15:34

Martine:

Hé Arno en Jet!
    Welkom thuis in onze verregende Bedumerstraat!
    4 weken is een lange tijd, maar hier is niets veranderd hoor...
    Geniet maar weer lekker van de luxe van je eigen huis.